Acht tips voor je nieuwsbrief

No Comments

De open rate van je e-mail-nieuwsbrief verhogen

nieuwsbrief
Wanneer je per e-mail nieuwsbrieven verstuurt, wil je natuurlijk dat de ontvangers ze openen en lezen. Hiervoor heb je dus niet alleen een goed content nodig, maar je moet er ook voor zorgen om de open rate van je e-mail-nieuwsbrief te verhogen.

De volgende acht tips helpen je daarbij:

Tip 1: Laat duidelijk merken wie de afzender is

Een ontvanger kijkt in de meeste gevallen als eerste naar de afzender van de e-mail, voordat hij kijkt waar een nieuwsbrief over gaat. Zorg er voor dat dit duidelijk is! Alleen een e-mailadres meesturen is hier uit den boze.
Ga bij het afzenderveld dus voor Bedrijf X en niet voor info@bedrijfx.nl. Een combinatie van beide kan natuurlijk ook: “Bedrijf X” <info@bedrijfx.nl>.

Tip 2: Zorg voor een interessante onderwerp regel

Wanneer je een pakkend onderwerp regel hebt voor je nieuwsbrief, maak je hoger kans voor meer open rate. Een goed onderwerp nodigt de ontvanger uit om te openen en vertelt tegelijk waar de e-mail over gaat.

Kies bij een nieuwsbrief gericht op werkzoekenden dus niet voor een titel als:
• Sollicitatienieuws

Maar liever voor:
• Recruiters vragen om je Facebook-wachtwoord

De ideale lengte voor een onderwerp regel is maximaal 45 tekens, langere subject lines worden door veel mailprogramma’s meestal afgebroken.

Tip 3: Zorg voor een juiste snippet of preheader

Een snippet of een preheader is de eerste tekst die wordt weergegeven onder of naast de onderwerpregel. Bij veel nieuwsbrieven bevat de snippet standaardregels als:

• Is deze e-mail niet goed leesbaar? Bekijk dan de webversie.
• U ontvangt deze nieuwsbrief omdat u bent ingeschreven voor…

Dat kan beter. Schrijf ook hier een prikkelende introductie die uitnodigt tot openen en verder lezen.

Tip 4: Juiste tijd voor verzending kiezen

Bepaal welk doelgroep je wilt aanspreken en kies dan de juiste dag en tijd uit. De tijdstip van je nieuwsbrief is van grote invloed op de open rate. Wanneer je een zakelijk doelgroep hebt, stuur dan geen e-mails in het weekend aangezien de meeste mensen dan vrij zijn. Pas op dat je het ook niet te vroeg in de ochtend verstuurd, omdat de meeste mensen dan nog druk bezig zijn met hun werk. Meestal na de lunchpauzes zijn werknemers minder met hun werk bezig, waardoor ze eerder geneigd zijn om je nieuwsbrief te openen.

Tip 5: Haal alleen de juiste opt-ins binnen

Zorg voor duidelijk informatie, beschrijf goed waar iemand zich voor inschrijft. Hoe vaak ontvangen zij een nieuwsbrief? Wat voor informatie kunnen zij verwachten? Misschien dat sommige opt-ins hierdoor afhaken, en dat is maar goed ook. Liever één ontvanger die je e-mail leest, dan tien die hem ongeopend weggooien.

Tip 6: Wees niet te bang abonnees te verliezen

Maak het je abonnees niet te moeilijk om zich uit te schrijven voor je nieuwsbrief. Niet alleen ben je wettelijk verplicht ontvangers de mogelijkheid tot opt-out te bieden, het heeft weinig nut iemand te blijven bestoken met e-mails die hij toch niet leest. Of je e-mails zelfs markeert als spam.

Tip 7: Vind de juiste zendfrequentie

Hoe vaak moet je een nieuwsbrief versturen? Wat is de ideale zendfrequentie? Het antwoord op die vraag kun je maar op één plaats vinden: bij de opt-in. Geef iemand die zich inschrijft de mogelijkheid te kiezen hoe vaak hij een e-mail-nieuwsbrief wil ontvangen.

Tip 8: Meten is weten

Onthoudt dat elk doelgroep verschillend is en dat de bovenstaande tips je daarom maar gedeeltelijk op weg helpen. Door verschillende manieren te doen en te proberen kan je voor meer open rate zorgen. Door e-mailstatistieken te meten kan je achter de juiste methode komen.

Maak gebruik van A/B-tests en probeer diverse onderwerpregels en verzendtijden om te kijken wat het beste werkt. Sleutel en tweak net zolang tot je de juiste vorm hebt gevonden en de open rate haalt die je voor ogen hebt.

This is author biographical info, that can be used to tell more about you, your iterests, background and experience. You can change it on Admin > Users > Your Profile > Biographical Info page."

Wij schrijven graag!

Wij zijn uitgegroeid tot een volwaardig webbureau en schrijven graag interessante artikelen dat ondersteuning en inspiratie kan bieden bij uw eigen werkzaamheden.

Gratis SEO-analyse!

Wij bieden professionele SEO-diensten die helpen websites beter vindbaar te zijn bij organische zoekresultaten en concurreren wij om de top posities van zeer competitieve zoekwoorden.

Meer interessante artikelen

Bekijk alle artikelen
No Comments

Leave a Comment

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.